Czytadła 1-10/2016

Nie wiem czy w tym roku uda mi się powtórzyć wynik zeszłoroczny i przeczytać przynajmniej 52 książki w ciągu całego roku, bo niedługo na świecie pojawi się mój drugi bąbel i przez dłuższy czas będzie zajmował większość mojego czasu, ale może może... Oczywiście chodzi mi o przeczytanie książek dla dorosłych, bo gdybym miała doliczać wszystkie nowe pozycje dziecięce, to normę wyrobiłabym kilka razy ;) ale o dziecięcych lekturach będzie czasem oddzielnie!

Jak na razie normę "wyrabiam" - jestem w trakcie czytania książki nr 11.

1. Na pierwszy ogień w tym roku poszła kolejna książka Marie Force z serii "Fatal" - Fatal Mistake. Kolejne to:

2. J. Hannon Tej idealnej wiosny
Cytaty:
>> Nie lubię burz (...) Ale czasem lepiej przed nimi nie uciekać. Niekiedy lepiej jest przykucnąć i znosić dzielnie błyskawice, grzmoty oraz deszcz. Burza potrafi zmienić krajobraz... Ale kto powiedział, że nie na lepsze?
>> Często trudno zrozumieć Boży plan, ale - zazwyczaj z perspektywy czasu - można dostrzec, że nawet przykre doświadczenia potrafią nieść za sobą pozytywne skutki.
(...)
Niewykluczone, że dobro kryło się w większości spraw, ale było widoczne dopiero z pewnej odległości. (s. 387)


3. Jonas Jonasson Stulatek, który wyskoczył przez okno i zniknął, Wyd. Świat Książki 2015
Cytaty:
Allan już jako dziecko nauczył się, że należy być podejrzliwym w stosunku do ludzi, którzy mimo okazji odmawiają napicia się (...)
- Uważaj na księży, mój synu. I takich, co nie piją wódki. Najgorsi ze wszystkich są księża, którzy nie piją wódki.
(...) także matka skierowała do Allana złotą myśl:
- Uważaj na pijaków, Allan (...)
Mały chłopiec dorastał i do tego, co przekazali mu rodzice dodał własne spostrzeżenia. (...) Zgadzał się z ojcem co do tego, że porządni ludzie nie piją soczku. I zgadzał się z matką, że należy się dobrze zachowywać, nawet jeśli jest się nieco podchmielonym. (s. 147/148)


Kilka słów komentarza - książka wciągnęła mnie bardzo. Miałam ją przeczytać już dawno, ale dopiero teraz jakoś się złożyło i się nie zawiodłam. Mimo że tematyka nie jest lekka, styl pisania tak mi podszedł, że właściwie cały czas się do siebie uśmiechałam podczas lektury. Wiedziałam, że powstał na jej podstawie film i byłam baaaardzo ciekawa jak poradzono sobie z wielowątkowością tekstu. Film jest koszmarny :( tzn. może sam w sobie, bez odnoszenia go do pierwowzoru nie jest najgorszy, ale gdy ktoś miał styczność z książką to jest to kompletna porażka. Obejrzałam go w całości, ale w sumie dla spokoju sumienia, a nie z zainteresowaniem. Bardzo się zawiodłam :(

4. K. Mirek Droga do marzeń

5. S. Lehmann Butik na Astor Place

Za to ta książka baaaaardzo mi się spodobała! Połowa to pamiętnik osadzony na początku XX wieku, bardzo ciekawie przedstawia rolę i miejsce kobiety w tamtych czasach. Lubię takie klimaty przenikania się przeszłości i teraźniejszości, także serdecznie polecam!

6. M. Senate Szkoła gotowania Pod Amorem
Cytaty:
>> O miłości wiem tylko jedno: kiedy już ją znajdziesz, wiesz o tym.
>> Tego właśnie każdy z nas pragnie. Słusznie albo nie, wszyscy potrzebujemy jednego - nadziei.
>> Życie mnie nauczyło, że często to błędy pchają człowieka do miejsca, w którym powinien się znaleźć.


I tę lekturę połknęłam wręcz, razem ze smakowitymi przepisami kuchni włoskiej ;) (na końcu jest kilka przepisów, ale nie miałam jeszcze okazji ich wypróbować). Spodobała mi się koncepcja dodawania do potraw życzeń i wspomnień. Może nie wpłynie to na ich smak, ale chwila zadumy podczas takiej prozaicznej czynności jak gotowanie, może przypomnienie sobie jak tę samą potrawę gotowała mama, babcia, dodanie do gotowania takiego wspomnienia uczyni ten czas przyjemniejszym, natchnionym...

7. J. Shalvis Szczęśliwa przystań
A ta książka to taki lepszy Harlequin, owszem, porusza bardzo trudny temat, ale cała otoczka jest tak oczywista i w sumie można powiedzieć przesłodzona (ja to tak odebrałam), że właściwie od początku wiadomo jak się skończy. No jak?? No, happy endem, no ;) jakżeby inaczej ech...

8. Mary Ann Shaffer i Annie Barrows Stowarzyszenie Miłośników Literatury i Placka z Kartoflanych Obierek, Wyd. Świat Książki 2010
Właściwie nie wiem, co mądrego napisać o tej książce. Podobała mi się, to na pewno. Jest inna, bo w formie listów, opowiada wiele o pewnym wycinku świata w czasie II wojny i zaraz po niej. O tym, jak trudno zachować człowieczeństwo i jak "proste" rzeczy (jak czytanie) mogą dać się do przetrwania. Oczywiście jest to też opowieść o miłości i szukaniu szczęścia. Nie łyka się jej może jednym tchem, ale zdecydowanie warto poświęcić jej czas.

9. John O'Farrell Mężczyzna, który zapomniał o swojej żonie, Wyd. Sonia Draga 2013
Cytaty:
>> W dzisiejszych czasach, kiedy tylko pojawia się problem, wyrzucamy stare i sprawiamy sobie nowe: parasole, komputery, małżonków - wszystko jest traktowane jako jednorazowe. Musiały jednak istnieć czasy, kiedy pary naprawdę szanowały swoje parasole, kiedy rozerwanie lub rozdarcie było łatane i naprawiane. (s. 224/225)
>> Madeleine i ja nie wróciliśmy do siebie jedynie dla dobra dzieci. Maddy powiedziała mi, że zdała sobie sprawę, że jestem "światłem jej życia". Przez moment byłem zaskoczony jej romantycznością, dopóki nie dodała: "W porządku, może światło teraz trochę mruga, korki ciągle wysiadają, a żarówki nie wystarczają na dłużej niż pięć minut, ale szczerze mówiąc, nie chce mi się teraz kupować kolejnej cholernej lampy." Jestem pewien, że chciała powiedzieć, że związki ewoluują, małżeństwa mają swoje przypływy i odpływy, i trzeba nad nimi po prostu pracować, dostosowywać swoje nadzieje i oczekiwania, ale nigdy nie zakładać, że obecność drugiej osoby jest oczywista. Jeśli tylko od czasu do czasu będziemy patrzeć na sprawy z perspektywy partnera i nie zapomnimy kupić jemu, albo jej kartki na rocznicę rozwodu, powinniśmy dać sobie radę (s. 349)
>> To była zwyczajna scena: rodzina siedząca w kawiarni, w londyńskim parku, dzieci zjadające czekoladową piankę z kawy rodziców lub dzielące się nawzajem swoimi lodami (...) Jakże błogo nieświadoma cenności tej chwili była owa rodzina; jakże kruche i ulotne jest ludzkie szczęście. To może okazać się najlepszy moment, tutaj i teraz. Za wiele lat mogę spojrzeć wstecz i zdać sobie sprawę, że to był najszczęśliwszy czas, jaki dane mi było przeżyć. (s. 351)
>> Myślę, że sekret leży w tym, by znaleźć to, co cię uszczęśliwia. A potem co wieczór wypijać tego kilka kieliszków. (s. 357)
>> Towarzystwo, wzajemne przyciąganie i regularne kłótnie - to sprawia, że małżeństwo jest udane.


Książka świetna! Serdecznie polecam wszystkim, nie tylko osobom, które mają już staż związkowy/małżeński i potrzebują przypomnienia o co w chodzi w byciu z drugą osobą i jak łatwo to stracić.

10. Agata Kołakowska We dnie, w nocy, Wyd. Prószyński i S-ka 2015
Cytaty:
>> W życiu miałem dużo marzeń, z których większość się nie spełniła. A tymczasem okazało się, że od rodziny dostałem znacznie więcej, niż mógłbym sobie zamarzyć.
Trzymam się jej jak tratwy podczas dryfu po wzburzonym oceanie. (s. 23/24)
>> Ania jest jak żagiel na wietrze. (...) To inni popychają ją do działania, to interakcje z nimi generują w niej uczucia. Robi coś dla nich i z ich powodu. Jakby istniała tylko dzięki tym relacjom. Jakby stwarzali ją inni ludzie. W samotności znika, słabnie, zaprzestaje działań, więdnie. Jakby nie potrafiła żyć dla samej siebie. Sama zachowuje się tak jakby błądziła w gęstej mgle. Jest jak spróchniały pniak, z którego pozostała wyłącznie trzymająca go w całości kora. Można też spróbować się o nią oprzeć, zrobić z niej łódkę, wyryć napis dla zabawy, ale drzewu nie służy już do niczego. (s. 114)


Powiem szczerze, że po paru pierwszych stronach miałam odłożyć ją na bok, bo stwierdziłam, że książek o nieszczęśliwych małżeństwach (związkach) jakoś mam na razie dość, ale akurat założyłam sobie profil na lubimyczytac.pl i zerknęłam na recenzję tej książki. Zaskoczyła mnie i postanowiłam czytać dalej. Może nie jest to najwybitniejsze dzieło literatury światowej, ale rzeczywiście porusza ważny temat, daje do myślenia, szczególnie matkom dorastających córek. Więcej nie zdradzę, ale warto przebrnąć przez pierwsze strony, by dotrzeć do przesłania tej książki.

Dobrego czytania!

Etykiety: , , ,